منابع معرفتی دانش کلام
این دوره به بررسی چهار منبع از منابع معرفت کلامی با رویکرد متمایزی از امامیه نخستین در دوران حضور می پردازد. در این کار به منظور دست یابی به مولفه های لازم برای پیدا کردن یک پارادایم و الگوی مستقل فکری در میان امامیه دوران حضور که آنان را از متکلمان عصر خود و هم چنین از اندیشمندان دوره های متاخر متمایز می کند از روش تحلیل تاریخی بر مبنای منابع حدیثی، کلامی و تاریخی استفاده شد. به نظر می رسد همه امامیه به جز گروهی اندک از محدثان درباره منبع معرفتی اول یعنی عقل و ارتباط آن با وحی معتقد به نوعی حجیت توامان بودند. امامیه نخستین درعین اعتقاد به حجیت مستقل عقل، برخلاف معتزله حجیت عقل را انحصاری و بدون نیاز به وحی نمی دانستند. در مسئله فطرت، امامیه نخستین معتقد بودند یکی از مهم ترین رسالت های پیامبران نه استدلال عقلانی کردن درباره توحید بلکه زنده کردن میثاق فطرت انسان ها بوده است. در بحث ادراک حسی، صائب بودن ادراک حسی به حقیقت خصوصا با توجه به تعالیم قرآن کریم امری مفروغ عنه بود. دست آخر اینکه در مسئله شهود، امامیه درست در مقابل دو دیدگاه افراطی و تفریطی اهل سنت حدیث گرا و معتزله عقل گرا، به تبیین رویت قلبی خداوند پرداختند
ویژگی های دوره
- درس 10
- آزمونها 0
- مدت زمان 50 ساعت
- سطح مهارت همه سطوح
- زبان فارسی
- دانشجویان 0
- ارزیابی بله
-
درآمدی بر مباحث عقلی و کلامی
- درس اول_مکاتب فکری در حوزه عقاید
- درس دوم_اختلاف اساسی مکاتب فکری(متکلمین،فلاسفه،متصوفین،کلام نقلی)
- درس سوم_منابع معرفت(شهود)
- درس چهارم_منابع معرفت(فطرت)
- درس پنجم_مقایسه آیه فطرت و آیه اخذ میثاق
- درس ششم_نسبت میان عقل و فطرت
- درس هفتم_منابع معرفت(وحی)
- درس هشتم_منابع معرفت(سنّت)
- درس نهم_اعتبار و حجیت منابع معرفتی
- درس دهم_حجیت خبر واحد و گزاره های اعتقادی